Bruntor, Latvijā izstrādāts īpašs kravas skrejritenis – pielāgots pilsētas apsaimniekošanas darbu veikšanai un ar izciliem rezultātiem testēts reālā vidē.
EIT (Eiropas Inovāciju un Tehnoloģiju institūta) Pilsētas mobilitātes projekts “GreenDash” ir noslēdzies, un atsauksmes no komunālajiem dienestiem visā pilsētā, kuri izmēģināja īpaši izstrādātu Bruntor elektrisko skrejriteni, ir lieliskas! Projekts “GreenDash” ir vērsts uz komunālo dienestu efektivitātes uzlabošanu, vienlaikus samazinot pilsētas darbības ietekmi uz vidi. Šī projekta galvenā sastāvdaļa ietver skrejriteņu efektivitātes un pielāgošanās spēju testēšanu dažādos Rīgas ainavai raksturīgos apvidos, tostarp pilsētas ielās, bruģētajos celiņos, parkos un zaļajās zonās.
Jau divus mēnešus vecpilsētas ielās uzkopēji brauc un testē elektriskos kravas skrejriteņus. Vairumā gadījumu darbinieki var savākt atkritumus, neizkāpjot no transportlīdzekļa un var vairāk laika veltīt saviem tiešajiem pienākumiem. Iepriekš ielu tīrītājiem Vecrīgā bija jāstumj ratiņi, lai pārvietotu atkritumus. Tagad jaunie ratiņi ved tīrītāju, nevis tīrītājs stumj ratiņus. “Mēs uzraugām visu Vecrīgu, ietves, koplietošanas teritorijas un ielas,” stāsta Rīgas valstpilsētas pašvaldības Ārtelpas un mobilitātes departamenta Uzturēšanas pārvaldes Teritoriju apsaimniekošanas nodaļas vadītāja Elita Tuča. Elita apstiprina, ka nodaļas darbinieki ir atbildīgi par gandrīz 3000 vietām visā Rīgā. Katru dienu sētniekiem nākas nobraukt daudzus kilometrus.
Katru dienu darbinieki ar kājām mēro aptuveni 10 kilometrus. skrejritenis noteikti atvieglo darbu, cilvēks var izdarīt vairāk, pārvietoties ātrāk. Skūteri ir aprīkoti ar kravas kasti un atkritumu maisu turētāju. Skūteris ir ne tikai ātrāks, bet ar to var pārvadāt arī vairāk atkritumu.Tas vairs nav tikai 50 vai 100 litru maiss, mēs varam aizvest līdz pat 600 litriem atkritumu, kas ir ievērojams daudzums, ja mēs pārvietojamies pa pilsētu. Bruntor ir aprīkots ar lukturiem, pagrieziena rādītājiem, bremžu lukturiem un skaņas signālu. Tas var braukt 4 × 4 režīmā, kas ir īpaši noderīgi sniega un ledus apstākļos. Kravas skrejritenim ir arī atpakaļgaita un divi ātrumi. Ar vienu uzlādi tas var nobraukt līdz 120 kilometriem, kas ir pietiekami, lai ar to pietiktu sētniekam nedēļas garumā.
Šis projekts ir solis ceļā uz videi draudzīgāku un efektīvāku pilsētas pārvaldību Rīgā, jo elektriskie skrejriteņi ir elastīga un ilgtspējīga transporta iespēja komunālo darbu veikšanai, piemēram, parku uzturēšanai, labiekārtošanai un citiem teritorijas labiekārtošanas darbiem.
Projekta partneri ir inovāciju kustība VEFRESH (vadošais partneris), Rhino R (Bruntor kravas skrejriteņu izstrādātājs) un trīs demonstrējumu partneri: Rīgas valstspilsētas pašvaldība, Latvijas Pasts un PostNord (Dānija).